April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۲۲۳۱
۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
0
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵ دلار و ۲۲ سنت معادل ۵.۳۳ درصد افزایش به ۱۰۳ دلار و ۱۵ سنت رسید.
قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۱۲/۰۹| برنت ۱۰۳ دلار و ۱۵ سنت شد
در هفته‌های اخیر قیمت نفت با رشد همراه بود. با این حال کمتر کسی انتظار داشت عوامل موثر در بازار نفت بتواند قیمت طلای سیاه را ۳ رقمی کند.

در واقع فعالان بازار نفت معتقد بودند تا زمانی که ریسک سیاسی یا اقتصادی به بازار تحمیل نشود، با وجود افزایش تقاضا برای نفت، قیمت‌ها به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نمی‌رسد.

با حمله روسیه به اوکراین که هفته گذشته انجام شد، ریسک سیاسی مورد انتظار به وجود آمد و نفت در واکنش به این حمله برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ تا کنون قیمت بالای ۱۰۰ دلار را تجربه کرد.

همزمان با افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی، قیمت گاز نیز در اروپا رو به افزایش گذاشت.

روسیه ۴۰ درصد از گاز اروپا را تامین می‌کند و تولید نفت این کشور نیز با وجود اجرای توافق کاهش تولید، بالای ۱۰ میلیون بشکه است.

با این حال، کشور‌های اروپایی در حال بررسی کاهش سطح مبادلات با روسیه در صورت اعمال تحریم‌ها هستند. ادامه دار شدن درگیری بین روسیه و اوکراین و همچنین اعلام تحریم علیه روسیه از سوی آمریکا و اروپا، باعث شد تا قیمت نفت که روز جمعه به ۹۷ دلار در هر بشکه عقب‌نشینی کرده بود، امروز و در آغاز معاملات هفتگی، افزایش پیدا کرد.

به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه روسیه که موجب اعلام آماده باش هسته‌ای این کشور شده، قیمت نفت در بازار‌های جهانی امروز شاهد جهش بود.

در حالی که اعلام هشدار هسته‌ای و محدودیت نقل و انتقالات بانکی برای روسیه این نگرانی را تشدید کرده که انتقال نفت دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان ممکن است مختل شود، قیمت نفت روز دوشنبه شاهد رشد بیش از ۷ دلاری بود و مجددا به بالای ۱۰۰ دلار رسید. روسیه حدود ۱۰ درصد از کل نفت جهان را تامین می‌کند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که اوایل امروز تا ۱۰۵ دلار و ۷ سنت بالا رفته بود، با ۵ دلار و ۲۲ سنت معادل ۵.۳۳ درصد افزایش به ۱۰۳ دلار و ۱۵ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه آوریل هم امروز با ۵ دلار و ۵۴ سنت معادل ۶.۰۵ درصد افزایش به ۹۷ دلار و ۱۳ سنت رسید.

هفته گذشته و پس از حمله روسیه به اوکراین نفت برنت به بالاترین رقم بیش از ۷ سال گذشته یعنی ۱۰۵ دلار و ۷۹ سنت رسیده بود. همچنین نفت خام آمریکا هفته گذشته به ۱۰۰ دلار و ۵۴ سنت رسیده بود.

دانیل هاینس تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «اقدامات آمریکا و اروپا در قطع ارتباط برخی بانک‌های روسی از سامانه سوئیفت نگرانی‌ها از اختلال در عرضه نفت را تشدید کرده است.»

وی افزود: «ریسک اختلال در عرضه نفت به بالاترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده و این در حالی است که فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار بسیار کم است.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه با اشاره به اقدامات خصمانه رهبران ناتو و تحریم‌های وضع شده علیه کشورش از سوی غرب به «نیرو‌های بازدارنده» روسیه که تسلیحات هسته‌ای این کشور را در اختیار دارند اعلام آماده باش کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: